Chladná polemika

Ostravské haiku o vodopádu listů


Dopadl na vodu

A zahladil bublinku

Zrozenou z pádu

.

V další chvíli se snesly desítky najednou a ohlásily podzim. 

.

.

.

.

.

.

.

Terapie chladem - otužování. Velice moderní záležitost, dalo by se říci. Stejně jako se kalistenika a její potomci jako workout dostávají do popředí zájmu veřejnosti, tak najednou pozorujeme, kterak se v červnu celebrity otužují v bazénu nebo v vodních tocích a dílech v přírodě. 


Řekněme si to upřímně, v ČR je jen pár, povětšinou notoricky známých míst, většinou v horách nebo výše položených hlubokých lesích, kde se dá skutečně otužovat celý rok. Slovensko má v tomto výhodu, jejich hory jsou plné ples a ledových říček. Zbytek je přes rok prostě teplý, sorry, a většina těch, co se nejvíce ukazují, se jen ztrapňují, vodovodní řád má standardně kolem 9-11 stupňů a bylo by užitečnější pracovat na otužování ve sprše. Potřeba otužování spadá v našich zeměpisných šířkách přes rok na druhou kolej a je plně dostačující zvyk pouze udržovat. 


Samozřejmě každé přírodní koupání je velmi zdravé a prospěšné, ale netřeba z toho dělat vědu.


Začíná se však pomalu ochlazovat, nebude trvat dlouho a otužování bude možné na většině vodních toků a nádrží v ČR. 


Dopředu upozorňuji, že níže nebude návod na to, jak se otužovat, těch je na webu spousta. Rád bych spíše o ale chybí, je užší a hlubší pohled na věc. Nemá smysl znovu a znovu rozebírat benefity chladové terapie pro zdraví. Níže se spíše podívám na pár oblastí, které jsem vypozoroval nebo mi přijdou jako nezbytně nutné pro to, aby mohl člověk těžit více než jen zdravé tělo, jakkoliv je dnes fasáda a fyzický rozměr života nadřazen všem ostatním. 


Čas

Jakmile vytvoří zvyk a již je ve vodě popáté, podesáté, v mých očích je naprostou hloupostí a nepochopením mít na ruce hodinky a v průběhu koupání sledovat čas. Předně to odvádí pozornost, nadto na rekordy stejně 99% z Vás nemá a překonávat pokaždé osobní rekordy jsou řízené egem, a opět nepochopením přesahu, který může voda nebo jiná forma otužování nabídnout. Pokaždé jsi jinak vypsaný, důležité je co jsi dělal předtím, jak jsi pojedl, jak jsi zahřátý. Co chceš měřit? Ser na to. Nauč se zůstat na pocit. Když necháš čas běžet na břehu, zjistíš, že tělo si řekne skoro vždycky stejně. 


Ticho

Drž prosím pysk, když jsi ve vodě. Soustřeď se na svůj dech, to je klíč ke všemu. Jediným důvodem, proč mluvit, je odpověď bratrovi v chladu, když kontroluje - ať už ve vodě nebo z břehu, jestli jsi v pohodě, druhým je, když vidíš, že to parťák hrotí na sílu a ovládlo ho ego! Pak jsi povinen ho upozornit a poslat ven. 

Dechové rituály při vstupu do vody se zvukovou kulisou jsou samozřejmě v pořádku. Ale hrdinské výkřiky a jekot o 20s později? Shame on you. Man up. 


Dech

Klíčová komponenta pro ducha i tělo. Než získáš zvyk, soustřeď se POUZE na dech. A neboj se, fakt ti neunikne, že ti mrznou prsty na nohou. Po několika návštěvách se naučíš dech zklidnit i za dodržení rytmu a hloubky. Poté můžeš začít pracovat na různých technikách, sám jsem si oblíbil pravidelné středně dlouhé zádrže. 


Kontakt

Dno může být kamenité, ale i to se dá přežít!! Je to jen další forma nepohodlí. Boty ale vytváří izolaci mezi tebou a dnem, a připravují tě o přímý energetický proud. Uzemnění. 

Plavání je fajn, na stojaté vodě. Zkus si najít místo, kde se opřeš a znehybníš. Zůstane jen dech, upřený a soustředěný pohled a prázdná mysl. 

Je- li k dispozici vodopád, postav se jeho proudu. Je to elektrárna. 

Hlavu si nech na konec, v zimě zvaž, zda ji vůbec močit. 


Rozum

Potoky, řeky - po deštích bývá hladina zvýšená a proud je silný, nese popadané větve. Na boku je voda stejně studená jako pod pádem, neriskuj, že tě sestřelí haluz a budou tě muset tahat ven, nebo že podklouzneš, utopit se dá i ve škopku. Buď pokorný. 

Pokud ti není dobře, cítíš slabost, prostě nejsi v pohodě, dej si radši jen sprchu nebo vynech úplně. 


Příprava

Pokud nejsi zvyklý na delší období bez jídla - tím míním např. 16 hodin, nechoď do chladu na lačno. Zejména končetiny se ti podchladí rychleji a zbytek bude vzápětí následovat. 

Sám praktikuji přerušované půsty a na vodopád chodím vždy brzy ráno, zásadně nalačno. Jsem tak zvyklý, každý má svoje, tak se nauč to svoje rozpoznat. 

Vždy mě s sebou dost vody, termoregulace těla si žádá energii a tekutiny. 


Pravidelnost

Je vůbec třeba k tomu něco dodávat? Vypěstuj si zvyk, vytvoř rituál. Já ho mám ve vodopádu 1x týdně vždy v 6 ráno, ať už s bandou nebo sám. Za každých okolností. V zimě přidám línou Moravu, kterou mám kousek za domem. Víc není třeba. 


Voda není všechno. 

Ba naopak!! Co se dá a co by se mělo ještě dělat! 


1. Spánek v chladu, při otevřeném okně - ideální teplota na spaní je kolem 18 stupňů. Lidé chronicky přetápí domácnosti a mít přetopeno na noc je jedna z nejméně zdravých věcí. Větrejte, snažte se udržet chlad, když to jde. V zimě před spaním intenzivně luftněte a netopte na 23 !!!


2. Netopení v zimě a když, tak jen velmi lehce, temperuj, zatop do komfortu (Pokud nebydlíš ve sklepě nebo starém domě nebo plechové boudě, kde je uvnitř skoro stejná kosa jako venku samozřejmě..).


Jiné to je samozřejmě s dětmi, ale pokud to jde, zkuste to držet níže. Pro zajímavost všem ekologicky smýšlejícím lidem - lobby protlačuje náhražky masa a elektromobilitu, ale jedno není zdravé a druhé nemá s ekologií nic společného, ne v této fázi. Chov dobytka je zodpovědný za 3-4 % světových emisí (celkových, u metanu je to více, ale to je dáno velkochovy), osobní automobilová doprava rovněž přibližně 4%. 35-40% světové produkce emisí vytváří výroba tepla do domácností. 


3. Jaký jsi otužilec, když se pak balíš do mikin a bund? Neříkám, že se má člověk venku na hrdinu celý rok klepat kosou, ale nošení krátkých nohavic maximum měsíců v roce, lehčí oblékání Tě otuží stejně dobře, ne-li více než smočení jednou za čas!


Obdobou otužování ve vodě jsou pak výšlapy a výlety bez trika nebo jen s lehkým oděním - vždy ve skupině a vždy s přihlédnutím ke zdravotnímu stavu, reakci na chlad a hlavně rozum!!! Teplé oblečení s sebou do batohu. 


Můj tip - celoročně mám jednou týdně cestu autem brzy ráno, přibližně hodinu a tři čtrvtě jízdy. Když je venku kolem nebo pod nulou, v autě je podobně. Tuto cestu vždy absolvuji v triku. 15 minut se rozdýchá a zbytek je pohoda :) Přechody auto - budova - auto se dají snadno absolvovat s bundou v ruce nebo bez ní. V budovách se stejně topí. 


Co jsem nechtěl článkem říci:

  • Že otužovat se v létě nedá - dá se udržovat, protože jít na podzim a zimě bez přípravy není úplně dobrý nápad. A voda, která není tak chladná, ale člověk v ní vydrží dvakrát déle,umí taky vychladit!! Ale stůjme nohama na zemi.

  • Že sledujeme tisíce profilů celebrit - to fakt ne, ale někdy to prostě nelze přehlédnout a i z těch několika málo se vyjevila jistá ,,zklamání”, ale připisujeme to endorfinům po vynoření. 

  • Že máš přestat chodit, protože to pořád dává smysl. Proč? 


Protože je to víc než jen otužování těla. Jde o meditaci, uzemnění, rituál. 


Sám jsem toto vždy zažíval během nekonečných setů na hrazdě, kdy jde všechno stranou, tělo kvílí únavou a bolestí a mysl zůstává čistá, protože nemá sílu se prosadit. Byla to má svatá chvíle, kdy jsem nemusel vnímat bolesti života. 


Fyzické vysílení je skvělá zbraň k umlčení démonů. Ještě snazší je to v silně nekomfortním prostředí, umocněno totálním soustředěním. Kde jinde než ve studené vodě můžeš svou pozornost cele upřít na dech a pohled na jeden bod, zkus meditaci v chladu. Jednak vydržíš déle a také si po celý den udržíš nenarušitelnou pohodu. 


Cílem by nemělo být hekání a silové dýchání, cílem by měla být schopnost navodit v dané situaci absolutní klid. Jakmile se začneš těšit na další mrazivé utrpení, můžeš si toto těšení připomenout před každou nepohodlnou situací, tváří v tvář jakékoliv těžkosti, a zdolat ji. 


Vždy poděkuj vodě, přírodě. Važ si jí. 


Praktikuj nepohodlí, sklidíš růst a očištění. 


Zdraví a sílu!!