Cesta ke Změně I.

Zdar všem shybařům!


Místo rutin na hrazdu či bradla nebo tipům ke shybování a jinému tréninku s vlastní vahou se dnes podívejme na novoroční fenomén předsevzetí. 


Začátek roku je jako již tradičně cítit zápachem zkažených předsevzetí a snadno obnovených depresí. Vzduchem se line sladká vůně falešných slibů a sebeklamu. Stejně to většina lidí udělá o rok později znovu, v lidech je hluboce zakořeněný zvyk dělat povyk navenek, ačkoli vnitřně jsou již rozhodnutí prohrát - jinými slovy, nejsou rozhodnuti porazit sami sebe. Místo toho se zapojují do hromadných výzev, pošlou fotky a míry, dva týdny sdílejí motivační stránky a citát na Instagramu, ale od prvního dne se přemáhají a končí to ve většině případů totožně. Neúspěchem. 


Důvodů selhání je několik:


1. Přestřelené a příliš konkrétní cíle. 


Obecně na tom není nic špatného, ale bavíme se přesně o tom principu, který odlišuje šampióny a věčně neúspěšné. Většina lidí nemá pojem o reálně dosažitelných výsledcích, vidí jen jakousi vysněnou představu na konci a upíná se k ní tak moc, že pro oči nevidí, jak se říká. Ještě horší je srovnávání právě s oněmi “šampióny”. Je dobré se inspirovat, ale čím “výše” míří , tím méně vidíte sami sebe. Každý je jiný a to, jak budeš vypadat nebo co z Tebe bude, musíš teprve utvořit. 


Soustřeď se na svou Cestu, respektuj vlastní možnosti i omezení a nenech se oslepit leskem cizího úspěchu.


2Nepochopení Cesty a její přehlížení - což vyplývá z předchozího bodu. 



Víte, co je nejdůležitější, když toužíte něco změnit? Prostě začít! Přestaňte vypisovat do diskusí a komentářů pod videi a příspěvky, přestaňte se ptát Vašich idolů, co dělat a prostě začněte něco dělat! Borci, kteří jsou 10 nebo 20 let v procesu, na začátku vůbec netušili, co dělat, sebrali se a šli na to, den za dnem. Ano, mnozí již měli v hlavě představu sebe na hrazdě a na sobě opasek se 100 kg a bradu nad tyčí a třeba se k tomu i upínali, ale zásadní rozdíl je v tom, že si uvědomovali nutnost soustředit se na přítomnost, to jest tento den. Až zvládli vše, co bylo třeba pro dnešek, šli spát a na druhý den dělali totéž. DEN PO DNI. A určitě ty dny nepočítali, ani s železnou pravidelností nesypali příspěvky s odpočtem dní od začátku či do konce “výzvy”! Není třeba zapírat, stejně se dostaneš do situací jako když musíš vysvětlovat babičce, že fakt nesníš celý  plech buchty nebo budeš muset říct kámošům, že na akci tentokrát budeš jen krátce a půjdeš se domů vyspat, ale zpovídej se jen tehdy, až musíš. 


Nikoho nemusí zajímat, čím se zabýváš, sebechvála a chlubení Tě odvádí od sebe samého. Jednej v tichosti. 


3. Nemáš stanovená pravidla a jejich výjimky. 


Když už chceš něco změnit, nestačí si jen říci a začít, je nutné vědět, kudy jdeš. Klíčovým pravidlem je PRAVIDELNOST. Páteř každé změny, na kterou si napojíš nové zvyky. Klidně si to sepiš, dej na jedno viditelné místo doma. Jestli chceš, můžeš vést deník ala Modrý život podle Foglara, ale není to nutné :)  Až to dostaneš do automatiky, nebudeš vodítka potřebovat. Příkladem může být:

a. Ledová sprcha

b. Cvičení a pohyb alespoň 45 minut.

c. Celistvé potraviny bez umělin

d. Vypít aspoň 3 litry vody

e. Přečíst alespoň 15 stran 

f. Hodinu před spaním žádné obrazovky

g. Denně 15 minut trénink na foukací harmoniku


Ale můžeš si tam dát co chceš, jen si dopředu rozmysli, kudy se chceš ubírat. 


Stejně tak si ale můžeš stanovit i výjimky, takže si klidně dovol jednou za čas pivo s přáteli nebo vynech ledovou sprchu a sleduj celou noc Netflix, pokud Ti to udělá radost. Musíš ale znát míru, bude to snazší, když si ji stanovíš “na papíru”. 


Definuj Cestu a nastav si pravidla i jejich výjimky. 


4) Otročení plánu na úkor klidu a dobrého žití. 


Chůze se skládá z kroků, když budeš klást jeden za druhým, do cíle dojdeš, vždycky! A tak, jako se nejlepší shybaři na své Cestě potýkali se zraněními a jinými překážkami, které život tak rád připravuje, tak i ty můžeš škobrtnout. Pozvali Tě na oslavu? No a co! Žij svůj život a nebuď otrokem nějakého plánu, frustrace z osobního života bude vždycky horší než dopady jednoho divočejšího večera. Nejen že můžeš na své Cestě narazit na komplikaci - každá Cesta jimi bohatě oplývá! Ale dokonce se můžeš i sám rozhodnout a zastavit se! Brzy se ale na Cestu vrať :) 


Dalším extrémem je nesmyslně náročná rutina, která Tě akorát přivede k vyhoření. Pokud na své Cestě spíš upadáš, než abys rostl a jsi ještě více unavený (fyzicky i mentálně) a slabší, než když jsi začal, neváhej a parametry změň. Ty jsi pánem, tak neotroč svým myšlenkám a výmyslům.


Krátká přestávka není na škodu ale naopak. Dodá Ti sílu k dalšímu postupu. Pokud Tě nastavené parametry spíš ničí, než by Ti pomáhaly, uprav je. 


5) Návrat k původním zvykům po ukončení Cesty.


Není chybou si stanovit počáteční (nebo také startovací) období, často to bývá 90 dní (3 měsíce), 100 dní, nebo méně či více. Nejhorší, co můžeš po uplynutí této lhůty udělat, je si orazit a “odpočinout si”. Pokud to není plánovaná a krátká přestávka z bodu 4, na 90% spadneš tam, kde jsi byl předtím. Je sice fajn, že pak začneš znovu, ale jednak jsi promrhal spoustu snahy a času a pak, sebevědomí bude po nezdaru ještě nižší před prvním startem. Změna se nestane poslední den výzvy, ta se utváří postupně a nikdy není konečná, nesmíš na ní přestat pracovat! 


Pokud chceš něco skutečně změnit, pak pro tebe nově nastoupená Cesta nikdy nekončí. Jediným přijatelným koncem Cesty je její absolutní přijetí za své. Od té chvíle je Cesta Tvou součástí a můžeš nastoupit novou. 


Skutečná změna se musí zakládat na rozhodnutí, ne nekonečném rozhodování a přemítání nebo jednorázové snaze. Proces je nekonečný, přijmi ho a pokračuj dál. 


6) Pouhé odškrtávání položek seznamu


Toto Tě nikam neposune. Ať už jde o shybování, nebo učení se hře na hudební nástroj, nestačí to prostě udělat, aby sis mohl udělat křížek v bločku. 

Musíš se na to maximálně soustředit, jinak se to v Tobě neuloží. 

Uvědomuj si okamžik a své konání. Změny zaznamenáš dříve, budeš postupovat rychleji a Cesta Tě bude více bavit.


Toliko prozatím k tématu, příště navážeme a podíváme se na pár tipů, jak si pomoci a jak maximalizovat výsledky snažení! První tip je ale vždycky stejný - NEČEKEJ NA IDEÁLNÍ CHVÍLI A ZAČNI TEĎ!!!

Michal