Hrazda do dveří? Tvoje smrt!

Zdravíme všechny shybaře - fakt shybaře!


Dnes bychom se chtěli věnovat tématu, které se dotklo mnohých z nás, pro některé je možná stále aktuální.

I my, když jsme začínali shybovat, jsme kromě starých ,, prolézaček‘‘ na dvorku využívali cenové nejdostupnější variantu pro cvičení na hrazdě. Ano, řeč je o rozpěrné hrazdě mezi dveřní zárubně, futra. Mnohé jsme se naučili a dnes už víme, že je to nejméně vhodná varianta z hlediska zdravotního i z pohledu samotného provedení cviku.


Chceme tímto všechny zájemce o Shyby a jiné cviky na hrazdě upozornit na negativa tohoto nářadí. Jasně, tuto hrazdu koupíte v hypermarketu i v každém sportu za pár korun. My ale upřednostňujeme kvalitu a bezpečnost před úsporou. Vycházíme z vlastní zkušenosti, zahrnující i pády a zranění.


Začněme už samotným uchycením hrazdy. Výhodou se zdají být plocha futra, oproti těm polokulatým, ale zteřelá či promáčklá guma na konci hrazdy se může postarat o nepříjemné překvapení. Mechanismus, který rozpírá tubus není nijak světoborný, osobně jsem tři hrazdy strhnul jen tím, že jsem měl dost silný ,,false grip'' – horní úchop, a hrazdu jsem přetočil proti vnitřnímu zámku, následoval nepříjemný pád. Další karamboly byly způsobeny trvalým protáčením vinou závadneho kusů, zteřelou gumou v podobě nestabilního upevnění hrazdy ve futrech s polokulatym profilem.


Fakt nechceš spadnout na kolena nebo v horším případě na záda třeba při tréninku front leveru.


Co se týče zdravotních dopadů, šířka zárubní že hrazda nedovoluje dostatečnou šířku úchopu, z čehož pramení, že je pro začátečníka těžké naučit se správně zapojit zádové svaly a Shyby táhne příliš pažemi. Klasická paneláková futra neposkytují dostatek prostoru ani pro lokty. Ještě horší dopad má anatomie takového shybu pro páteř.


Vzhledem k pokrčení nohou kvůli příliš nízké výšce hrazdy dochází ke zvýšené hyperextenzi bederní páteře, jinými slovy, záda jsou v bedrech nezdravé prohnutá, což je přetěžuje a způsobuje svalovou dysbalanci. Navíc tato pozice vypíná břišní svaly. Dalším nechtěným přídavkem jsou zkrácené zadní stehenní svaly.


Můžeme tedy říci, že v tomto provedení páchá Shyb na rozpěrné hrazdě spíše zlo, než že by konal dobro. Doporučujeme proto každému zájemci o cvičení na hrazdě, aby si rozmyslel počáteční úsporu peněz na úkor zdravotních dopadů.


Buď chytrý!